Missies van MAF: medicijnen in de jungle

In samenwerking met MAF Nederland posten we een serie van drie verhalen over hun missies in het buitenland, genaamd: de Missies van MAF. Het laatste verhaal gaat over het brengen van medicijnen in de jungle. In dit mooie filmpje komt een fan van de organisatie aan het woord over alles wat MAF doet. 

Deze fan van MAF concludeert dat de mensen die voor MAF werken superhelden van alledag zijn. Waarom? Omdat hij vindt dat je technische vaardigheid een superkracht wordt als je ervoor kiest om het niet te gebruiken om jezelf op te bouwen, maar om anderen in nood te helpen. In de video behandelt hij een aantal bijzondere vaardigheden van de MAF piloot.

Landen in de jungle
Wanneer er een natuurramp, tsunami of een aardbeving is, sturen regeringen vaak hulp naar deze gebieden. Deze afgelegen plekken hebben niet de infrastructuur om hulp te bieden aan de geïsoleerde mensen. Daarom zijn de kleine vliegtuigen van MAF zo hard nodig.

 

MAF heeft de Cessna vliegtuigen zo aangepast dat zij zo efficiënt mogelijk op landingsbanen in de jungle kunnen landen. Zo is er, onder andere, een laadbak onder het vliegtuig gemaakt, waardoor er meer vracht vervoerd kan worden. Vanwege de vier separate compartimenten in deze laadbak, kunnen er zelfs levende dieren, zoals kippen, krokodillen en varkens, vervoerd worden, zonder dat de lading vastgebonden hoeft te worden. Daarnaast zijn de banden groter en uitgerust met grindbeschermers om te voorkomen dat er stenen tegen het vliegtuig ketsen tijdens de landing. Ook is de staart voorzien van een rubberen laag ter bescherming. Er zit een extra brandstoftank in de vleugel voor noodgevallen; hierdoor kan er ongeveer 57 liter extra benzine meegenomen worden voor noodgevallen. Een andere aanpassing aan het Cessna vliegtuig is de bolling in de vleugels, die zorgt voor meer aerodynamica, waardoor het vliegtuig meer grip heeft op langzamere en hogere aanvalshoeken. Tot slot is er ook nog een spiegel toegevoegd, zodat de piloot kan zien of er rook, vuur of olie uit het vliegtuig komt. Al deze aanpassingen zijn hard nodig, omdat een piloot over het algemeen maar één kans heeft om te landen. Dit is een behoorlijke opgave, aangezien de landingsbaan van het vliegveld in Atlanta 10 keer zo groot is als een gemiddelde landingsbaan in de jungle. Zo’n landingsbaan ligt vaak ook nog op een heuvel, met een grote hobbel in het midden. Het is dus erg belangrijk dat de piloot op precies het juiste moment bergopwaarts vliegt om een crash te voorkomen.

Vliegen als superkracht
Het werk van een MAF piloot kan zomaar een superkracht zijn, op het moment dat een dorp bepaalde medicijnen nodig heeft. Als je een medicijn vervoert, moet je er rekening mee houden dat het koud blijft. Als sommige medicijnen opwarmen, verliezen zij hun kracht. Dus zelfs als het medicijn in het land is, kun je het niet bij de mensen krijgen die het op tijd nodig hebben. Het is niet op tijd als je dagenlang over ruw terrein en door water moet wandelen. Dan wordt vliegen in deze onbegaanbare gebieden ineens een superkracht, omdat je het medicijn binnen enkele minuten bij de mensen kunt krijgen, die het echt nodig hebben. Het is dus daadwerkelijk een zaak van leven of dood.

Bekijk de hele video voor een interessante uitleg over vliegen in de jungle. Heb je interesse om te werken bij MAF? Klik dan hier. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll naar top